Midsummer Viking Challenge 2019!

Fra d. 22. – 23. juni afviklede DSRF, i et tæt samarbejde med den 4 x Verdensmester, Casper Steinfath, media manager Ole Wejse Svarrer samt Kajakhotellet, eventen Midsummer Viking Challenge.

Eventen var et nyudviklet koncept for verdens første 24 timers stand up paddle event for hold, som havde til formål, at skabe et stærkt socialt fællesskab i SUP miljøet, sætte fokus på at opnå ’det umulige’ samt skabe merværdi for samfundet gennem et særligt fokus på grønne og miljørigtige tiltag.

Konceptet for eventen var simpelt. Hold á 3, 4 eller 5 personer padlede en rute på knap 5 km. rundt om Amager Strand og skulle på 24 timer padle så mange runder som holdet ønskede. Holdene måtte skifte udøver hver gang de passerede skiftezonen, men den samme udøver kunne også padle flere runder i træk. Holdende satte deres egne målsætninger, som kunne være alt fra at padle så mange runder som muligt til blot at turde padle i mørke, indsamle flest penge eller bare få en hyggelig stund med gode venner. Det afspejlede sig da også i holdnavnene som bl.a. talte “Klitmøller SUP Moms” (mødre til surfere i Klitmøller) og “Team Hygge” fra Roskilde SUP Klub.

Mange af de deltagende udøvere har kaldt eventen for den bedste SUP event de nogensinde har deltaget i – ja nogen har sågar udtalt at det er den bedste sportsbegivenhed de nogensinde har været deltager i. Eventen var da også præget af et helt særligt fokus på fællesskab, som for mange var det der skabte rammen for årets bedste SUP event.

Se den legendariske eventvideo her: https://www.facebook.com/VikingChallengeSUP/videos/863821830664267/

Og find de over 700 lækre billeder skudt at Jakob Gjerluff her: https://www.flickr.com/photos/surfraft/albums/72157709237623072

En event gennemsyret af et miljøfokus

Et fællestræk for eventen var, at vi i 2019 ønskede at stille skarpt på plastikforurening, særligt den del som er knytter sig til naturen og havet. Vi indgik derfor blandt andet et samarbejde med NGO’en Plastic Change, som skulle udmønte sig i en donation via sponsorer fra de deltagende hold. På samme vis havde vi foretaget en række af mindre greb, som skulle illustrere eventens fokus på at arbejde for en mere bæredygtig verden. De mange tiltager er kort beskrevet nedenfor.

+75.000 kr. til Plastic Change
De enkelte hold havde forinden været på jagt efter individuelle sponsorer, som skulle donere x antal kr. pr. runde, som holdet fik padlet på 24 timer. Via de 32 holds sponsorer lykkedes det at få indsamlet en donation på +75.000 kr. som gik ubeskåret og direkte til NGO’en Plastic Change.

FINISHER medalje fra makuleret plastik
Til samtlige knap 150 udøvere havde vi fået produceret ”FINISHER” medaljer af plastik, som var blevet samlet ind på vestkysten via diverse strandrensninger. Efter indsamlingen er plastikken blevet knust i en makulator og 3D printet til unikke medaljer, hvor hver medalje har sit eget udtryk. Halssnoren var stykker af gammelt fiskegarn, som også er blevet samlet ind på vestkysten.

Plantebaseret forplejning og service i bioplast
I et forsøg på at sætte fokus på bæredygtige fødevarer og den store mængde kød som forbruges i hele verden serverede vi særlige plantebøffer, plantepølser m.v. fra Naturli’ som forplejning til udøverne. Maden blev serveret på tallerkner af bambus og bioplast.

Økologisk bomuld
Vi havde på forhånd undladt at inkludere en event t-shirt til udøverne, men i stedet givet udøverne mulighed for at tilkøbe en event t-shirt. Samtidig havde vi entreret med en forsvarlig dansk tøj producent (ELSK), således at t-shirts var fabrikeret i økologisk bomuld og prduceret i Europa.

Connexion Tie
Vi ønskede blandt andet at sætte fokus på genbrugsplast i tekstilvarer og udøverne fik derfor i deres goodiebags et slips fra Connexion Tie, som er produceret af plast fra to plastikflasker. Eventarrangører bar slipset under hele eventen iført en hvid skjorte af økologisk bomuld.

Klimavenlig solcreme
Kemikalier i solcreme er med til at ødelægge biodiversiteten i havet, og koralreve og andre mikroorganismer tager stor skade af den solcreme der anvendes af mennesker. Derfor fik alle udøvere i deres goodiebags udlevert bæredygtig solcreme (BarkSP; solcreme uden div. tilsætningsstoffer i emballage af sukkerør m.v) og solcremen blev også placeret strategisk i diverse displays til fri afbenyttelse.

Strandrensning og skralde sortering
Iværksætteren Jeanette Koustrup har startet projektet DEL DIT SKRALD, som har fokus på sortering af skrald vha. særlige skraldespande og kommunikation af budskaber. Jeanette var med til at foretage en strandrensning på Amager Strand to timer før eventen og var fungerede senere som formidler i eventområdet med fokus på at formidle budskaberne omkring vigtigheden i at sortere skrald.

Møbler af genbrugsplast
For at skabe fokus på genbrugsplast havde vi på terrassen i eventområdet opstillet et særligt bord-bænkesæt, som var produceret af gammelt fiskegarn. Garnet er blevet sammenpresset, smeltet og støbt om til et velkendt møbel.

Ingen hoteller
For at skabe en festival lignende stemning, men særligt også med henblik på at minimere transport og indkvartering hoteller havde vi arrangeret en primitiv overnatning i telte eller campingvogne on site. Derved var blev ressourcerne minimeret.,

Særlig belysning
Da eventen foregik på årets længste dag var der ikke behov for belysning i mange timer, men vi havde dog alligevel forsøgt i målområdet at skabe belysning via særlige LED lamper på vandet. Lamperne var også med til at skabe en god stemning, men idéen om at anvende LED belysning er noget vi vil arbejde videre med i 2020, for at minimere brugen af elektricitet.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply